Noodlijn geopend na fout met bijstandsuitkering Dronten![]()
Door een fout van de gemeente Dronten hebben inwoners die recht hebben op een bijstandsuitkering die uitkering niet afgelopen vrijdag, maar pas gisteren ontvangen.
Het gaat om zo'n 520 adressen, waar mensen moeite hebben de financiele eindjes aan elkaar te knopen. En soms net het eind van de maand halen. Om armlastige gezinnen hulp te bieden, heeft de gemeente Dronten in allerijl een noodnummer in werking gesteld. Ook zijn er brieven en mailtjes gestuurd om de betreffende huishoudens van de gebrekkige dienstverlening op de hoogte te stellen. Bovendien sprong bij het openen van de website een pop-up in beeld, waarin de gemeente de vertraging bekendmaakt, excuus aanbood en de contactgegevens van Burgers in de Knel deelde. Zo konden mensen in nood contact zoeken met die stichting, waarvan Frank de Graaf secretaris is. Hij werd afgelopen weekeinde welgeteld 1 keer gebeld. "na wat aanvullende vragen hebben we via onze penningmeester geld over kunnen maken". Opgelost, maar De Graaf vermoedt dat de financiele nood binnen de doelgroep de afgelopen dagen groter is geweest dan die ene persoon. "Er zijn ook mensen die hun post of mail niet lezen. Daarnaast is de groep vaak bescheiden en zal er ook overwogen zijn het 'dan dit keer maar met een half boterhammetje te doen'." 'Onze oprechte excuses', staat in de mail die Dronten afgelopen vrijdag richting bijstandsgerechtigden stuurde. Wethouder Peter Duvekot (SP) laat weten het 'heel vervelend' te vinden. "In de eerste plaats voor de mensen die het nu is overkomen. We wilden zeker weten dat zij geen hinder zouden ondervinden. " Het gaat daarbij om een menselijke fout, stelt Duvekot, die in combinatie met wat 'pechgevallen' tot de betalingsvertraging heeft geleid. "We keren altijd uiterlijk de tiende van de maand uit, maar wanneer dat op een maandag is, dan wordt dat vervroegd naar vrijdag. Daarvoor moet het wat mensen passeren." Dat lukte nu schijnbaar niet, waardoor vrijdag direct een soort crisisorganisatie is opgetuigd. "alleen al dat mensen erop rekenen hun uitkeringen te zullen ontvangen en er de suggestie was dat ze daardoor in nood zouden kunnen komen, was voor ons genoeg." Al snel werd er geschakeld met Burgers in de Knel. "We gebruiken voor onze hulplijn een rode telefoon', zegt De Graaf. "Die had ik meegenomen naar de supermarkt toen ik gebeld werd."Burgers in de Knel, dat doorgaans onafhankelijk van de gemeente opereert, stond paraat. "Maar we wilden wel ruimte houden voor gebruikelijke hulpvragen." Volgens de secretaris zijn structuur en regelmaat voor bijstandsgerechtigden heel belangrijk. "Deze mensen hebben een portemonnee waarvan de inhoud over een periode wordt verdeeld. "Tot zover kan ik, en pas dan kan ik mijn shampoo weer halen', om het maar plat te zeggen." Goed plannen dus. De doelgroep die Burgers in de Knel bijstaat is divers, maar doorgaans zijn het vooral de huishoudend die net niet voor bijstand in aanmerking komen die hulp krijgen. "Dat kan ook een zzp'er zijn die onverwachts met zijn hoofd onder heet maaiveld terecht is gekomen. Schraalhans is dan snel keukenmeester." Op maandag zijn de verschillende bedragen alsnog ujitgekeerd, en gedurende het weekeinde hield de gemeente een vinger aan de pols om te kijken hoeveel inwoners daadwerkelijk een beroep op noodhulp zouden doen. Wethouder Duvekot: "We hebben reacties op de mail gehad, en dan vooral van mensen die lieten weten het fijn te vinden dat ze geinformeerd waren." Neemt niet weg dat Dronten - in het verleden ging het volgens Duvekot niet eerder mis - wil leren van de fout. Ook was ze het afgelopen weekeinde wat ruimhartgier geweest, stelt de wethouder. "Je wilt niet heel rechtmatig gaan toetsen, maar naar redelijkheid inschatten of iemand hulp nodig heeft." Overgenomen uit De Stentor << Terug naar overzicht |